Faliújság

Mikos Ákos blogja

Így lehetsz szervezettebb blogger!

Tervezz egy évre, egy hónapra, egy hétre, egy napra, egy órára, egy percre előre a blogod kapcsán!
Én ezt tanultam meg 620 blogbejegyzés megírása után.

szervezettsegheader.jpg

Forrás: Daniele Riggi on Unsplash

Szia!

Mindenekelőtt, ha még nem jártál erre, akkor nagy örömmel köszöntelek!
Nézz szét a többi bejegyzés között is! Ha van egy blogod, vagy éppen tervezed elindítani azt, hiszem, hogy találsz olyan írást, amely segíthet neked...hiszen ezért indítottam ezt a felületet.
Ha tovább lépnél egyet lépj be a csoportunkba, ahol további hasznos anyagokkal segítelek, és a többiek is Téged.

Köszönöm!

Most pedig a mai témáról:

Két momentum inspirált ennek a bejegyzésnek a megírása közben:

  1. Olvastam egy remek cikket Berze Mártontól a marketingszöveg.com-on, amelyben arról ír, hogy mit tanult abban a négy évben, amíg egy nyelviskola blogját vezette. 
  2. A Blogger Műhely csoportban az egyik posztban kérdeztem, hogy segítene-e, ha a szervezettségről, az előre gondolkodásról hoznék anyagokat?

Először is!

Amennyire ördöngősségnek tűnhet a tervezhetőség, annyira vállik mindennapi gyakorlattá, ahogy belemerülsz a saját témádba.

Ha ez eleve a te szerelemtémád, akkor még könnyebb helyzetben vagy! 
Ez egyébként a könnyebb része, a többi pedig nagyon munkás, és igényel egy kis odafigyelést. Viszont annak kell végig a szemed előtt lebegnie, hogy bármennyi befektetett munka a tervezhetőség kapcsán többszörösen meghozza a gyümölcsét, mert 

  • te magad is nyugodtabb leszel
  • kiegyensúlyozottabb lesz a kontent minősége
  • miközben zsonglőrködsz az alkotóelemekkel összefüggéseiben kezded látni a tartalmad, sőt a céljaidat!
  • és miközben látod az előtted kanyargó utat, láthatod rajta a csatlakozó követőket!

Ez a

Nulladik lépés:

1.
Tudni, hogy kiket szeretnél magad mellett tudni.
Kik azok, akiknek a tartalom készül?
Milyen "elvárásokat" támaszthatnak ők a még nem létező tartalmaddal szemben és mi az, amiben a legtöbbet tudnád segíteni őket?

Ha ezt megtaláltad, akkor már nagyon nem tévedhetsz el.
Tölts ezzel sok időt, de a jövőben majd itt is szeretnék írni Neked a jó Reader Persona megalkotásról!

2.
A második fontos pont a következetesség kialakítása, és annak véresküvel történő megszentesítése.
Azaz, csak annyit vállalj, amennyit be is tudsz tartani, arra pedig minden körülmények között törekedj, hogy megcsináld, különben könnyen kiesel a ritmusból. 
Ha minden hétfőn ígérsz tartalmat, akkor legyen minden hétfőn és űzd-hajtsd-törekedj!

Nyugtasson a tudat, hogy nem a mennyiség, hanem a megbízhatóság számít! 

Később persze, amikor egyre profibbá válsz emelhetsz a téten, de akkor is okosan és óvatosan lépkedve az avaron, mert könnyen áteshetsz a ló túloldalára.  (LOL)
Például nekem azért jött össze a 620 bejegyzés másfél év alatt, mert az elején egy közösen épített blognál a megfontolt, együttesen megalkotott célokat kicsit dőre módon megemeltük napi két(!) nagy bejegyzés írására, így majdnem hét hónapig minden nap - kivéve vasárnap - napi két bejegyzést írtam.
Nem is nagyon jutott erőm a saját blogjaimmal foglalkozni. Aztán ebből visszább kellett venni, mert egyszerűen - nem is mennyiségben és témák számában, de minőségben - nem lehetett tartani a színvonalat.

Elvenni pedig mindig rosszabb lépés, mint adni, emelni egyet.

Természetesen egy jól felépített közösség megértő ilyenkor, de addig arra is kell, hogy időd jusson, hogy építed ezt a közeget.
Na, nekem erre nem jutott "erőm"!

Nézzük azonban, hogy mi kell ahhoz, hogy Te jól tudj tervezni:

Egy évre előre

Legyen az maga az indulás, vagy az indulás után bármelyik tetszőleges év fontos, hogy teljes egészében lásd az adott naptári szakaszt! Még a Rádió88-ban tapasztaltam azt, hogy egy évre előre tervezni a marketing és kontentstratégiád - és e kettő összeolvadása kapcsán az évet magát - kardinális kérdés.

  • A saját területednek is vannak ünnepei, fontos napjai, évfordulói, közelgő eseményei, amelyek köré könnyen lehet nem csak egy-egy bejegyzést, de akár nyereményjátékot, sorozatot, új felület elindítását, vagy akár egy kampányt időzíteni.
  • Vegyél elő egy nagyobb naptárat, tűzd a falra és jelöld be ezeket a jeles napokat, szakaszokat. 
  • Kutass újabbak iránt, aztán jelöld be ezeket is!
  • Csinálj néhány speciális hónapot! Ha például gyereknevelési blogod van, akkor legyen egy beszoktatási hónap. Esetleg egy biliztetési hét.
    Például mivel szeptember 30 a Nemzetközi Podcast Nap, ezért szeptemberben többször fogunk podcastekkel foglalkozni ezen a felületen. Én ezt terveztem.
  • Kérdezd meg a már Veled kapcsolatban álló, vagy rokon területen összegyűlt "Reader Personáidat", hogy ők tudnak-e ilyen napokról, eseményekről?
  • Tervezz offline eseményeket, amire kisebb kampányokat húzhatsz fel, és aminek kapcsán megmozgathatod az elején kevesebb, majd egyre több veled egy fejjel gondolkodókat!

FONTOS!
Érdemes a felületedre/felületeidre egy organikus egészként gondolni, nem egy merev gipszkartonfalként. Mozog, alakul, hiszen körülötte a világ is, az emberek is és Te magad is!
Engedd meg magadnak nyugodtan, hogy eltérj olykor a betervezettől, ha úgy érzed valaminek jobb helye lenne a korábban kitaláltal szemben.
A tervezés és annak elemei csak vezérfonálként szolgáljanak számodra, mert egyébként könnyen munka lehet az örömprojektből határidőkkel, megfelelési kényszerrel és minden miskulanciával, ami a kedvedet veszi el.
Ha hiszel valamiben, akkor szeresd/akard megvalósítani, de ne mindenáron, mert azzal csak felesleges terhet raksz magadra!

img_1131.jpg

Ez az én "tervezőm" mindenféle egyéb hasznos anyaggal. 

Egy hónapra előre

Én magam minden hónap végén már egy kicsit ráfordulok a következő hónapra: tervezem, hogy mi az, ami biztos, hogy benne lesz a kontentfolyamban!

  • Ülj le néhány nappal a hónap vége előtt és nézd át, hogy az előzőekben megalkotott nagy naptárad mutat-e valamit arra a hónapra?
    Ha igen, akkor tervezd be!
  • Vesd papírra, hogy mi az, amivel biztosan szeretnél foglalkozni.
  • Ha ez megtörtént, akkor kérdezd meg a közösségedet, hogy mit olvasnának szívesen ebben a hónapban.
  • Nézz szét más, szerinted nagyon jó és akár témában eltérő blogokon, oldalakon. Biztos, hogy inspirál majd valami és felírsz onnan is egy-két címet, ötletet.

És végül:

  • Végezz elemzést! Nyálazd át az eddigi tartalmaidat, felületeid statisztikáit és ha lehet vonj le következtetést, hogy melyik tartalomformátum és/vagy topik jött be az olvasóidnak, követőidnek. Érdemes ezzel kezdened valamit!

TIPP:
Bármennyire is old school, rendszeresíts egy olyan felületet, ahol előre beírhatod a fix feladataidat, hogy el ne feledd. Például azt, hogy mindennap posztolj az Instagramodra. 
Jobban tudod majd tartani magad a leírtakhoz és kevés kéjesebb érzést tudok mondani, mint, amikor kihúzod az adott tételt.
Ha ez a Google Calendar, akkor az, ha egy olyan régi papíralapú kalendárium mint nekem, akkor az. A lényeg, hogy a periodicitás kialakuljon!

img_1132.jpg

Ez ez én, év végére egy viseltesebb kalendáriumom.

Egy hétre előre

A hét első napján kalkuláld ki a heted!
Hol lesz a poszt?
Milyen közösségi média támogatás kíséri?Mikor? Mi mutat mire? Mi erősít mit?
Honnan hová vándoroljanak?
Ne feledd! Ez egy nagy, organikus egész!

  • Ha hézagos a heted, vagy eddig sem gyűlt össze ide konkrét témád, akkor csapd fel a Google-t és keress rá kulcsszavakra! Biztos, hogy kidob néhány cikket, amelyből INSPIRÁLÓDHATSZ! 
    Keress a Facebookon szakembereket, túrd fel értük a twittert, vagy - meglepő - szörfözz egy kicsit a Pinteresten!

AJÁNLAT:
Kevesen tudják, de a Pinterest rendelkezik az egyik legjobb kereső motorral. Emellett csodás mennyiségben töltenek fel jó és hasznos tartalmakra mutató képeket. 
Keresgélj!

  • Azt is megalkothatod ilyenkor, hogy mikor mire szeretnél rákérdezni a közösségednél? Hogyan szeretnél kapcsolatot teremteni velük?

Egy napra előre

Én még előző este végiggondolom, hogy mivel fogom kezdeni a napot hajnalban - pacsirta típus vagyok :) - aztán, ha reggel azzal végeztem átfutom a nap további eseményeit.
Itt már nyilvánvalóan nem csak a blog kapcsán jönnek teendők. 

  • Rangsorolj! Mi a fontosabb, mi az égetőbb? Ami égető, de nem fontos, vagy ami fontos, de nem égető szelektáld ki és döntsd el, hogy hová rakod a napodban.
  • Halogass nyugodtan...egy darabig!
    Lehetsz megengedő magaddal, de abban nem, hogy egyszer meg kell csinálnod. Tolni mindenen lehet, "eltolni" azonban csak egyszer lehet!
    Én arrra törekszem, hogy az járjon a fejemben, hogy a határidő úgyis segít majd a dolgok elintézésében, de addig ez is csak egy kreativitási feladat:
    "Hogyan játsz az időddel és az erőforrásaiddal?"
  • Ha már a bejegyzésedről van szó, akkor hangolódj rá! Buszon, vezetés közben, elcsent fél percekben gondolkodj a címen, mantrázd magadban a munkacímét. Ha beugrik egy fél gondolat jegyzeteld le gyorsan!
    Ha listát készítesz a leendő cikkben, akkor írd fel csak a pontokat. Utána már csak fel kell öltöztetned belső tartalommal.
  • Fusd át gyorsan az interneteket és keress forrást!
    Nézegesd meg a könyveidet, hogy van-e, amit fel tudsz használni majd belőle. Ha ezzel meg vagy lesz előtted egy böngésző kismillió megnyitott füllel, de a jól eső érzéssel , hogy ebből már tudsz dolgozni.
  • Tervezz be pihenő és jutalom időket. Ha tíz percet, akkor annyit. Ne hajtsd magad, csak alkoss! A kettő között van különbség.

TANÁCS:
Kelj fel egy órával hamarabb! Természetesen legyen meg az egészséges 7-8 óra alvás - ha lehet - de reggel próbálj meg csalni egy kicsit.
Ha nem is egyből a feladatokba veted magad, akkor hangolódj rá a napra, vagy tervezd meg a meneted ekkor.
Ha megy egyből a munka, akkor kezd azzal a napot, ami a legnehezebb, de mégis nagyon szereted. Óriási lendületet ad az a napra, hogy már túl vagy egy hosszabb etupon, ráadásul ébredés után sokkal frissebb az agy.
Ezt a trükköt, - ha van lehetőség - nap közben is bevetheted: Szundíts nem többet, mint 30 perc és aztán vesd bele magad a munkába!  

Egy órára előre

Fehér köntös, illatgyertya, maláj bronzozott testű férfi masszírozása, fűszoknyás lányok tánca. Azaz

  • Bármi, ami ráhangol jó lehet. Elvileg ezt úgy írod, hogy szereted csinálni. Akkor ne csak egy kihúzandó feladat legyen, hanem örömforrás!
  • Keress képeket és illusztrációkat! 

Én például sokszor az unsplash.com-ról keresek képet. Mint itt is...

Egy perccel előtte

Vagyis fogalmazzunk úgy, hogy minden percben.
ha elkezdesz egy blogot,  úgy rááll az agyad, hogy

nagyon hamar mindenhol, mindenben meglátod a témát.

Ez nyugtasson meg a legjobban! Miközben jársz az utcákon, bevásárlás közben, a rádióban hallott reklám, vagy zene, egy beszélgetés, a Facebookon szembejövő cikk mind-mind ötletforrásként szolgálhatnak és segítik a tervezhetőségedet.
Ehhez viszont az kell, hogy oldódj fel a témádban!
Szeresd a területedet és akarj TENNI érte!
Ekkor nagyon könnyen minden perced a blog, a felületed épülésére szolgál majd még akkor is, ha nem írsz.

JAVASLAT:
Tudj azonban elszakadni! Ha a család, a párod, a barátok, sőt temagad igényled a szabadságot, akkor engedd el magad.
A minden perces javaslat akkor érvényes, ha jut időd "szolgálatba helyezni" magad. Addig azonban éld az életed és próbálj töltekezni mindenből: emberekből, helyzetekből és élményekből!

Ezek az első lépések, de természetesen lehet és szeretném is mélyíteni a nyugalmat okozó felkészültség felé vezető út egyes állomásait. A jövőben fogunk még ezzel foglalkozni!

Ezért -is(kacsint)- rakd el könyvjelzőbe ezt a blogot, vagy lépj be a Blogger Műhely csoportjába, ahol sűrűn osztunk meg hasznos anyagokat, hozok és hozunk fel a bloggerkedéssel kapcsolatos kérdéseket.
A csoportba lépéshez kattints kérlek IDE!

Ha speciális kérdésed van, vagy szeretnél belevágni ebbe az útba, akkor írj IDE és jelentkezz be egy konzultációra...vagy nevezzük inkább beszélgetésnek! :)

Ha pedig bekövetsz INSTAGRAM-on azt megköszönöm!
Hálás vagyok!

Más a felosztásod?
Máshogy tervezel?
Ha neked is lenne tipped, tapasztalatod a témával kapcsolatban, akkor ne hezitálj írni róla.
A többiek és én is biztos hálásak leszünk érte!

Isten áldjon!

Ákos

koszonom_2.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ez szólt miközben írtam:

Diplo and Friends @ BBC Radio 1. 2018/08/11.

Meghallgatásért katt IDE!

A bejegyzés trackback címe:

https://akosmikos.blog.hu/api/trackback/id/tr9114199317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása