Tervezz egy évre, egy hónapra, egy hétre, egy napra, egy órára, egy percre előre a blogod kapcsán!
Én ezt tanultam meg 620 blogbejegyzés megírása után.
Forrás: Daniele Riggi on Unsplash
Mindenekelőtt, ha még nem jártál erre, akkor nagy örömmel köszöntelek!
Nézz szét a többi bejegyzés között is! Ha van egy blogod, vagy éppen tervezed elindítani azt, hiszem, hogy találsz olyan írást, amely segíthet neked...hiszen ezért indítottam ezt a felületet.
Ha tovább lépnél egyet lépj be a csoportunkba, ahol további hasznos anyagokkal segítelek, és a többiek is Téged.
Köszönöm!
Most pedig a mai témáról:
Két momentum inspirált ennek a bejegyzésnek a megírása közben:
- Olvastam egy remek cikket Berze Mártontól a marketingszöveg.com-on, amelyben arról ír, hogy mit tanult abban a négy évben, amíg egy nyelviskola blogját vezette.
- A Blogger Műhely csoportban az egyik posztban kérdeztem, hogy segítene-e, ha a szervezettségről, az előre gondolkodásról hoznék anyagokat?
Először is!
Amennyire ördöngősségnek tűnhet a tervezhetőség, annyira vállik mindennapi gyakorlattá, ahogy belemerülsz a saját témádba.
Ha ez eleve a te szerelemtémád, akkor még könnyebb helyzetben vagy!
Ez egyébként a könnyebb része, a többi pedig nagyon munkás, és igényel egy kis odafigyelést. Viszont annak kell végig a szemed előtt lebegnie, hogy bármennyi befektetett munka a tervezhetőség kapcsán többszörösen meghozza a gyümölcsét, mert
- te magad is nyugodtabb leszel
- kiegyensúlyozottabb lesz a kontent minősége
- miközben zsonglőrködsz az alkotóelemekkel összefüggéseiben kezded látni a tartalmad, sőt a céljaidat!
- és miközben látod az előtted kanyargó utat, láthatod rajta a csatlakozó követőket!
Ez a
Nulladik lépés:
1.
Tudni, hogy kiket szeretnél magad mellett tudni.
Kik azok, akiknek a tartalom készül?
Milyen "elvárásokat" támaszthatnak ők a még nem létező tartalmaddal szemben és mi az, amiben a legtöbbet tudnád segíteni őket?
Ha ezt megtaláltad, akkor már nagyon nem tévedhetsz el.
Tölts ezzel sok időt, de a jövőben majd itt is szeretnék írni Neked a jó Reader Persona megalkotásról!
2.
A második fontos pont a következetesség kialakítása, és annak véresküvel történő megszentesítése.
Azaz, csak annyit vállalj, amennyit be is tudsz tartani, arra pedig minden körülmények között törekedj, hogy megcsináld, különben könnyen kiesel a ritmusból.
Ha minden hétfőn ígérsz tartalmat, akkor legyen minden hétfőn és űzd-hajtsd-törekedj!
Nyugtasson a tudat, hogy nem a mennyiség, hanem a megbízhatóság számít!
Később persze, amikor egyre profibbá válsz emelhetsz a téten, de akkor is okosan és óvatosan lépkedve az avaron, mert könnyen áteshetsz a ló túloldalára. (LOL)
Például nekem azért jött össze a 620 bejegyzés másfél év alatt, mert az elején egy közösen épített blognál a megfontolt, együttesen megalkotott célokat kicsit dőre módon megemeltük napi két(!) nagy bejegyzés írására, így majdnem hét hónapig minden nap - kivéve vasárnap - napi két bejegyzést írtam.
Nem is nagyon jutott erőm a saját blogjaimmal foglalkozni. Aztán ebből visszább kellett venni, mert egyszerűen - nem is mennyiségben és témák számában, de minőségben - nem lehetett tartani a színvonalat.
Elvenni pedig mindig rosszabb lépés, mint adni, emelni egyet.
Természetesen egy jól felépített közösség megértő ilyenkor, de addig arra is kell, hogy időd jusson, hogy építed ezt a közeget.
Na, nekem erre nem jutott "erőm"!
Nézzük azonban, hogy mi kell ahhoz, hogy Te jól tudj tervezni:
Egy évre előre
Legyen az maga az indulás, vagy az indulás után bármelyik tetszőleges év fontos, hogy teljes egészében lásd az adott naptári szakaszt! Még a Rádió88-ban tapasztaltam azt, hogy egy évre előre tervezni a marketing és kontentstratégiád - és e kettő összeolvadása kapcsán az évet magát - kardinális kérdés.
- A saját területednek is vannak ünnepei, fontos napjai, évfordulói, közelgő eseményei, amelyek köré könnyen lehet nem csak egy-egy bejegyzést, de akár nyereményjátékot, sorozatot, új felület elindítását, vagy akár egy kampányt időzíteni.
- Vegyél elő egy nagyobb naptárat, tűzd a falra és jelöld be ezeket a jeles napokat, szakaszokat.
- Kutass újabbak iránt, aztán jelöld be ezeket is!
- Csinálj néhány speciális hónapot! Ha például gyereknevelési blogod van, akkor legyen egy beszoktatási hónap. Esetleg egy biliztetési hét.
Például mivel szeptember 30 a Nemzetközi Podcast Nap, ezért szeptemberben többször fogunk podcastekkel foglalkozni ezen a felületen. Én ezt terveztem. - Kérdezd meg a már Veled kapcsolatban álló, vagy rokon területen összegyűlt "Reader Personáidat", hogy ők tudnak-e ilyen napokról, eseményekről?
- Tervezz offline eseményeket, amire kisebb kampányokat húzhatsz fel, és aminek kapcsán megmozgathatod az elején kevesebb, majd egyre több veled egy fejjel gondolkodókat!
FONTOS!
Érdemes a felületedre/felületeidre egy organikus egészként gondolni, nem egy merev gipszkartonfalként. Mozog, alakul, hiszen körülötte a világ is, az emberek is és Te magad is!
Engedd meg magadnak nyugodtan, hogy eltérj olykor a betervezettől, ha úgy érzed valaminek jobb helye lenne a korábban kitaláltal szemben.
A tervezés és annak elemei csak vezérfonálként szolgáljanak számodra, mert egyébként könnyen munka lehet az örömprojektből határidőkkel, megfelelési kényszerrel és minden miskulanciával, ami a kedvedet veszi el.
Ha hiszel valamiben, akkor szeresd/akard megvalósítani, de ne mindenáron, mert azzal csak felesleges terhet raksz magadra!
Ez az én "tervezőm" mindenféle egyéb hasznos anyaggal.
Egy hónapra előre
Én magam minden hónap végén már egy kicsit ráfordulok a következő hónapra: tervezem, hogy mi az, ami biztos, hogy benne lesz a kontentfolyamban!
- Ülj le néhány nappal a hónap vége előtt és nézd át, hogy az előzőekben megalkotott nagy naptárad mutat-e valamit arra a hónapra?
Ha igen, akkor tervezd be! - Vesd papírra, hogy mi az, amivel biztosan szeretnél foglalkozni.
- Ha ez megtörtént, akkor kérdezd meg a közösségedet, hogy mit olvasnának szívesen ebben a hónapban.
- Nézz szét más, szerinted nagyon jó és akár témában eltérő blogokon, oldalakon. Biztos, hogy inspirál majd valami és felírsz onnan is egy-két címet, ötletet.
És végül:
- Végezz elemzést! Nyálazd át az eddigi tartalmaidat, felületeid statisztikáit és ha lehet vonj le következtetést, hogy melyik tartalomformátum és/vagy topik jött be az olvasóidnak, követőidnek. Érdemes ezzel kezdened valamit!
TIPP:
Bármennyire is old school, rendszeresíts egy olyan felületet, ahol előre beírhatod a fix feladataidat, hogy el ne feledd. Például azt, hogy mindennap posztolj az Instagramodra.
Jobban tudod majd tartani magad a leírtakhoz és kevés kéjesebb érzést tudok mondani, mint, amikor kihúzod az adott tételt.
Ha ez a Google Calendar, akkor az, ha egy olyan régi papíralapú kalendárium mint nekem, akkor az. A lényeg, hogy a periodicitás kialakuljon!
Ez ez én, év végére egy viseltesebb kalendáriumom.
Egy hétre előre
A hét első napján kalkuláld ki a heted!
Hol lesz a poszt?
Milyen közösségi média támogatás kíséri?Mikor? Mi mutat mire? Mi erősít mit?
Honnan hová vándoroljanak?
Ne feledd! Ez egy nagy, organikus egész!
- Ha hézagos a heted, vagy eddig sem gyűlt össze ide konkrét témád, akkor csapd fel a Google-t és keress rá kulcsszavakra! Biztos, hogy kidob néhány cikket, amelyből INSPIRÁLÓDHATSZ!
Keress a Facebookon szakembereket, túrd fel értük a twittert, vagy - meglepő - szörfözz egy kicsit a Pinteresten!
AJÁNLAT:
Kevesen tudják, de a Pinterest rendelkezik az egyik legjobb kereső motorral. Emellett csodás mennyiségben töltenek fel jó és hasznos tartalmakra mutató képeket.
Keresgélj!
- Azt is megalkothatod ilyenkor, hogy mikor mire szeretnél rákérdezni a közösségednél? Hogyan szeretnél kapcsolatot teremteni velük?
Egy napra előre
Én még előző este végiggondolom, hogy mivel fogom kezdeni a napot hajnalban - pacsirta típus vagyok :) - aztán, ha reggel azzal végeztem átfutom a nap további eseményeit.
Itt már nyilvánvalóan nem csak a blog kapcsán jönnek teendők.
- Rangsorolj! Mi a fontosabb, mi az égetőbb? Ami égető, de nem fontos, vagy ami fontos, de nem égető szelektáld ki és döntsd el, hogy hová rakod a napodban.
- Halogass nyugodtan...egy darabig!
Lehetsz megengedő magaddal, de abban nem, hogy egyszer meg kell csinálnod. Tolni mindenen lehet, "eltolni" azonban csak egyszer lehet!
Én arrra törekszem, hogy az járjon a fejemben, hogy a határidő úgyis segít majd a dolgok elintézésében, de addig ez is csak egy kreativitási feladat:
"Hogyan játsz az időddel és az erőforrásaiddal?" - Ha már a bejegyzésedről van szó, akkor hangolódj rá! Buszon, vezetés közben, elcsent fél percekben gondolkodj a címen, mantrázd magadban a munkacímét. Ha beugrik egy fél gondolat jegyzeteld le gyorsan!
Ha listát készítesz a leendő cikkben, akkor írd fel csak a pontokat. Utána már csak fel kell öltöztetned belső tartalommal. - Fusd át gyorsan az interneteket és keress forrást!
Nézegesd meg a könyveidet, hogy van-e, amit fel tudsz használni majd belőle. Ha ezzel meg vagy lesz előtted egy böngésző kismillió megnyitott füllel, de a jól eső érzéssel , hogy ebből már tudsz dolgozni. - Tervezz be pihenő és jutalom időket. Ha tíz percet, akkor annyit. Ne hajtsd magad, csak alkoss! A kettő között van különbség.
TANÁCS:
Kelj fel egy órával hamarabb! Természetesen legyen meg az egészséges 7-8 óra alvás - ha lehet - de reggel próbálj meg csalni egy kicsit.
Ha nem is egyből a feladatokba veted magad, akkor hangolódj rá a napra, vagy tervezd meg a meneted ekkor.
Ha megy egyből a munka, akkor kezd azzal a napot, ami a legnehezebb, de mégis nagyon szereted. Óriási lendületet ad az a napra, hogy már túl vagy egy hosszabb etupon, ráadásul ébredés után sokkal frissebb az agy.
Ezt a trükköt, - ha van lehetőség - nap közben is bevetheted: Szundíts nem többet, mint 30 perc és aztán vesd bele magad a munkába!
Egy órára előre
Fehér köntös, illatgyertya, maláj bronzozott testű férfi masszírozása, fűszoknyás lányok tánca. Azaz
- Bármi, ami ráhangol jó lehet. Elvileg ezt úgy írod, hogy szereted csinálni. Akkor ne csak egy kihúzandó feladat legyen, hanem örömforrás!
- Keress képeket és illusztrációkat!
Én például sokszor az unsplash.com-ról keresek képet. Mint itt is...
Egy perccel előtte
Vagyis fogalmazzunk úgy, hogy minden percben.
ha elkezdesz egy blogot, úgy rááll az agyad, hogy
nagyon hamar mindenhol, mindenben meglátod a témát.
Ez nyugtasson meg a legjobban! Miközben jársz az utcákon, bevásárlás közben, a rádióban hallott reklám, vagy zene, egy beszélgetés, a Facebookon szembejövő cikk mind-mind ötletforrásként szolgálhatnak és segítik a tervezhetőségedet.
Ehhez viszont az kell, hogy oldódj fel a témádban!
Szeresd a területedet és akarj TENNI érte!
Ekkor nagyon könnyen minden perced a blog, a felületed épülésére szolgál majd még akkor is, ha nem írsz.
JAVASLAT:
Tudj azonban elszakadni! Ha a család, a párod, a barátok, sőt temagad igényled a szabadságot, akkor engedd el magad.
A minden perces javaslat akkor érvényes, ha jut időd "szolgálatba helyezni" magad. Addig azonban éld az életed és próbálj töltekezni mindenből: emberekből, helyzetekből és élményekből!
Ezek az első lépések, de természetesen lehet és szeretném is mélyíteni a nyugalmat okozó felkészültség felé vezető út egyes állomásait. A jövőben fogunk még ezzel foglalkozni!
Ezért -is(kacsint)- rakd el könyvjelzőbe ezt a blogot, vagy lépj be a Blogger Műhely csoportjába, ahol sűrűn osztunk meg hasznos anyagokat, hozok és hozunk fel a bloggerkedéssel kapcsolatos kérdéseket.
A csoportba lépéshez kattints kérlek IDE!
Ha speciális kérdésed van, vagy szeretnél belevágni ebbe az útba, akkor írj IDE és jelentkezz be egy konzultációra...vagy nevezzük inkább beszélgetésnek! :)
Ha pedig bekövetsz INSTAGRAM-on azt megköszönöm!
Hálás vagyok!
Más a felosztásod?
Máshogy tervezel?
Ha neked is lenne tipped, tapasztalatod a témával kapcsolatban, akkor ne hezitálj írni róla.
A többiek és én is biztos hálásak leszünk érte!
Isten áldjon!
Ákos
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ez szólt miközben írtam:
Diplo and Friends @ BBC Radio 1. 2018/08/11.
Meghallgatásért katt IDE!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.