Faliújság

Mikos Ákos blogja

Az 5 legjobb sorozat 2022-ből

Sorrendben. 

sorozat2022-cover.jpg

Mármint egyfajta sorrendben.
Mindig is gondban voltam a listák írásával - és olykor olvasásával is -, mert hajlamos vagyok kódexbe ágyazottnak gondolni egy-egy lajstromot. Ám felülemelkedve ezen a problémán minden évben örömmel vetem bele magam abba, hogy rendezgessem egy kicsit az év megnézett "tartalmait". ?

39 sorozatot és/vagy évadot néztem meg 2022-ben, ami foglalmam sincs, hogy hogy kevés-e, vagy sok-e? Nekem elég volt.
Az viszont biztos, hogy ez volt az első olyan év, amikor a megtekintett sorozatokat az év rendjét - és az idegrendszerem rendjét - fenntartó naptáram végébe vezettem. Volt közöttük teljes, kimaxolt sorozat is - lásd lentebb - és volt olyan, amelyből csak egy, esetleg csak néhány évadot néztem meg. 

Az, hogy mi kerüljön a listára az határozta meg, hogy 

  • mi az, amit nagyon vártam részről-részre
  • mi az, amit szerintem másnak is érdemes lenne megnéznie
  • mi az, ami mögött látható/érezhető minőség szerepelt, vagy a történetet, vagy a megvalósítást, vagy az ötleteket illetően?

 Nézzük hát az 5 legjobb sorozatot, amelyet 2022-ben láttam!

5. John Wilson tanácsai S02

John Wilsonnal még a nagy bezártság ideje alatt, pont egy 2020-at összegző listán találkoztam. A How To with John Wilson eredeti néven futó "nemistudommicsoda" leginkább úgy írható le, hogy egy kiugróan filmfil(???) harmincas new york-i srác évekig összegyűjtött B-Roll snittjeire, és - ből csinál remek videóesszéket. Mindeközben pedig olyan autentikus saját hangon narrál, hogy ez az emúgy is komplex valami még egy fokozattal egyedibbé válik tőle. A listámról ez annyiban lóg, ki, hogy 2021 végén volt a premierje, de amennyire fű alatt hat a mai napig ez a széria, annyira belefér a 2022-es listába is.

Miért és kinek ajánlom?
Lenyűgőző munka, szuper hangulat.
Neked, ha szereted a fanyar és fifikás humort, ott ahol nem a szádba van rágva, hogy min érdemes mosolyognod és nevetned, miközben tényleg edukál a sorozat...olykor a saját érzéseidre, életedre is. 
Jó, hír, hogy az HBO berendelte a 3.évadot is. Ez pedig nagy kincs manapság az HBO-nál... 

Itt található meg: HBO Max

Ennyi részből áll: 6 (+6 az első évaddal, amit ne hagyj ki kérlek!) 

Így a Rotten Tometoes oldalon: 100%/88%

(A későbbikre is fontos adalék: Az első adat az avarage tomatometer, a második pedig az avarage audience score.)

4. Under the Banner of Heaven

Ha volt 2022-ben három olyan sorozat, amelyen a hétköznapok sűrűjében is gondolkodtam, akkor az Andrew Garfield főszereplésével érkezett Under the Banner of Heaven biztos, hogy közte volt. Konkrétan az egyik oka volt, hogy előfizettünk a Disney+-ra. 

Maga a sorozat nyomozós zsánerre épül, de hamarabb fel tudom sorolni, hogy milyen érzéseket hozott elő belőlem a vallás, a mormon egyház és az elvakult hit hármasából, mint a nyomozás lehetságes stációit. Ráadásul plusz okként simán ide merem sorolni Garfiled játékát is, amely jutalom neki is, nekünk is.
Dustin Lance Black készített Jon Krakauer egy azonos című könyvet, amely alapján készült a sorozat. 

Itt található meg: Disney+

Ennyi részből áll: 7

Így a Rotten Tometoes oldalon: 86%/79%

3. Stranger Things S04

Én szeretem, ha egy sorozatnak van hypre-ja. Jó érzés felülni egy vonatra és olykor behozni témáként egy beszélgetésbe olyan drabokat, amelyről garantáltan tudunk közösen is beszélgetni. Van közös alapunk.
Na, a Stranger Things ilyen.
A nyár szinte event jellegű eseménye volt, amelyre talán utoljára a csak a Trónok Harca fináléja, vagy a Lost vége hasonlított. És a nyilvánvaló hibák ellenére sem tudom azt mondani, hogy rossz élmény lett volna...
A befejezés pedig inkább aggasztó, mint lelkesítő, de akkor is könnyen írom le, hogy korszakalkotó, ami történik ebben/ezzel a sorozatban/sorozattal.

Itt található meg: Netflix

Ennyi részből áll: 7+2

Így a Rotten Tometoes oldalon: 92%/90%

2. All of Us are Dead

Mivel úgy osztályoztam, hogy melyek azok a szériák, amelyeket nagyon vártam a legújabb részét az All of Us are Dead több szempontból is rajta kellett, hogy szerepeljen a listán. Bár túl vagyunk a zombie zsáner tündöklésén, bukásán és most mrá lassan a konszolidációján is, de nekem örök kedvenc lesz. Zack Snyder Holtak Hajnala remake-ja óta a fene se tudja miért, de rajongom az összes olyan alkotásért, amelyben "éltrevalóbb" zombik vannak. Mármint szaladnak.
Az All of Us are Deadben pedig egyenesen rohannak. És bár egy-két történetbéli húzás kifejezetten olyan távol-keleti animeszerű volt, amely a "realisztikusabb" vonaltál eltávolít, de mégis tudtam élvezni ezt a pumpáló óriási kavalkádot.  

Itt található meg: Netflix

Ennyi részből áll: 12

Így a Rotten Tometoes oldalon: 87%/79%

1. From

Sokszor emlegetem (ebben a bejegyzésben is) a Lostot. És bár itt az egyik szereplő okán is előhozhatom a -szerintem- minden idők egyik legjobb kombinálós sorozatát, de élem azt az oldalát is a Fromnak, hogy a nagy misztikum úgy öleli fel az epizódokat, mint leleményes vásárló a kristálycukor raklapot. 

A From olyan felütéssel indul, hogy a letett névjegy nagyobb, mint az asztal és később habár lassúvá, és "beszélgetőssé" válik nem sajnálod, mert egyszerűen foglalkoztat, hogy mi a csuda történik...még.

Jön a második évad!

Itt található meg: Eredetileg Epix, de most már fent van az HBO Max-on is. 

Ennyi részből áll: 10

Így a Rotten Tometoes oldalon: 96%/86%

+1 Gomorrah 

A Gomorrah-ról sokat olvastam korábban, de soha nem próbáltam rá. Aztán valami elborult ráhangolódásképpen tavasszal elkezdtem nézni, mert a nyaralásunkat Nápolyba szerveztük le.
Szerencsére az elutazásig csak az első évadot néztem meg, és mindez tényleg szerencsé, mert ha folytattam volna soha nem lett volna merszem elutazni a dél-olasz városba. 

Ha realizmust és gyomron vágó igaziságot keresel, akkor a Gomorrah több síkon is szállítja. Akkor ajánlom neked, ha valami európait néznél és olyat, amilyen világban - remélhetőleg - te soha nem tekinthetsz be.
Emberi, egyáni drámákon keresztül bontakozik ki a nápolyi maffia szennye, aminek néhány mozzanata a mai napig a fejemben van. Elég nehéz megszabadulni képektől!
A sorozatot végig daráltam és nem bántam meg. 

Itt található meg: HBO Max

Ennyi részből áll: 58 (5 évad) + 1 mozifilm

Így a Rotten Tometoes oldalon: 85%/91%

És Neked mi volt a kedvens ötösöd? Ideírnád kérlek kommentben?

A végére pedig összeszedtem néhány listát a jelentősebb szaksajtóból:

Entertainment Weekly 

TV Line

Variety

TV Line - Legsokkolóbb sorozatos momentumok - SPOILERES

A bejegyzés trackback címe:

https://akosmikos.blog.hu/api/trackback/id/tr1518013140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása