...mert így nevetségesen egyszerű "építkezned".
Forrás: Marion Michele on Unsplash
Szia!
Ez a blog abban segít neked, hogy egy olyan területen kalauzol el, amely itt van velünk már évek óta, de még nem történt meg idehaza vele kapcsolatosan...eddig.
Az utóbbi hetek megtapasztalása volt, hogy az év eleji nagy tervezgetések közepette rengeteg minőségi podcast indult el, vagy fejlődött tovább arra a szintre, amely már a professzionális jelzőt is maga után kezdi vonni.
És ez fantasztikus!
Ha te is szeretnél indítani egyet, vagy már él a műsorod, de még fejlesztenéd, akkor ajánlom figyelmedbe blogunkat, ahol minden héten hétfőn hozunk neked egy anyagot a jó podcastekkel és azok építésével kapcsolatban, de van egy másik ajánlatunk is!
AJÁNLAT!
Lépj be a Magyar Podcasterek csoportba, mert itt napi szinten zajlik témafelvetés a hazai szereplők között. A lista a résztvevőkről még nem teljes, de a megkeresésük elindul.
Ez a mi év eleji tervünk!
A csoportba ITT tudsz belépni!
Köszi, ha csatlakozol a szakmai beszélgetéshez!
És most vissza a mai bejegyzésünkhöz...
Scott Aukerman az első nagy podcast bumm idején indította el saját show-ját a Bang!Bang!-et. Ez még 2009-ben történt. Ez egy ízig-vérig szórakoztató, amolyan nevettető műsor volt, angolul comedy. Ez volt az első olyan műsor, amely podcastből vált TV műsorrá. Ez a nagyszerű sorozat már jócskán elkészítette az 500. részét is, ezért még jóval korábban maga a host osztott meg hat tippet azokkal, akik most kezdenének egy podcastbe.
Scott a bal oldalon található férfi, a másikuk egy elég menő tv-s színész, akivel rendszeresen vezeti a műsort.
1. A hallgatók aktív részvételt szeretnének
Aukerman első műsorprototípusa egy interjú alapú rádióműsor volt. Aztán egyszer az egyik menedzser azt mondta neki:
"Az emberek inkább szeretnék hallgatni a komédiát, mintsem azt, ahogy emberek beszélgetnek róla"
Ő pedig be is tartotta. Csinált belőle egy varietét.
Az első műsort 500-an hallgatták országszerte, de amikor feltöltötte az nagy internetre meglepődve tapasztalta, hogy kétezernél is többen töltik le már az első perctől kezdve.
Ahelyett, hogy más podcastre kezdtünk volna hasonlítani, vagy csak azt a stílust hoztuk volna, mint amikor spanok beszélgetnének egymással elkezdtünk valós és fiktív emberekkel műsort készíteni felváltva és egyszerre.
2. Nem olyan nehéz elkezdeni egy podcastet, mint gondolnád
"Minden, amire szükséged van, néhány mikrofon és néhány barát, hogy elindulj"
- mondta Aukerman, hozzátéve
"és valahol, ahol a show-t leadhatod!"
Ezt direkt hagyjuk meg ilyen szellősen együtt.
Érezd, hogy tényleg nem kell sok ahhoz, hogy elindulj. Aztán a fejlődést megélheted a közönségeddel együtt.
3. ...de ez nem azt jelenti, hogy indítanod is kell
Ha most speciel humorista vagy, ne indíts podcastet, van belőle bőven odakint!
mondja ő, de mi máris idevéssük egy nagy kőtáblába 2020-ig:
...az Egyesült Államokban, van elég, de nem idehaza.
Itthon igényes podcast alig akad. Lelkes és elhivatott podcast nagyon sok, őszinte még több, de az, amely a profi szintre lépne, vagy lépni akarnak nagyon kevés.
Lépd át te az első határt!
Aukerman szépen lassan egy hálózatot is alapított erre, aminek célja, hogy olyan kontentet hozzon létre, amihez hasonló nincs a piacon.
4....építs egy "valós" kapcsolatot a rajongókkal.
Az emberek, akik gyakran hallgatják a podcasteket sokszor hiszik azt, hogy a műsorvezetők a barátaik. A podcast egy intim hallgatási élmény, mivel egy dedikált időben a hallgatók kvázi "meghívják" a műsorvezetőket és a műsort a fülükbe. Sokszor az otthonukba.
Éppen ezért ők teljesen bevonódnak és befektetnek a történeteidbe.
Adj nekik friss, új felületeket, ahol kommunikálhatbak Veled a műsoron túl. Akár közben is.
Tedd részesévé őket a műsorodnak.
Lsád az 1. pontnál. :)
5. A podcastek hallgatói a legjobb közönség a hirdetőknek
Aukerman volt az első, aki elismerte milyen nehéz volt az elején értékesíteni az adásokat.
Gondolj csak bele:
...fazonok játszanak teljesen fura karaktereket, miközben beszélgetnek.
- mondja a host és tervező. Már csak a vendégeknek sem lehetett egyszerű, hogy az egyik pillanatban még egy "normális ember" beszél vele, aztán egy másik figura bőrébe bújik az adott műsorvezető.
Mégis ez a könnyed felállás segít a vendégeknek, hogy ellezuljanak és beszéljenek a projectjeikről.
Ez pedig siker neked, hiszen így eladhatod az ő projectjeiket.
6. Hallgass a közönségedre, és ne próbálgass folyton a formátummal!
Nagy kísértés lehet, hogy megnézd egyes új felállások, új műsorok hogyan hatnak, de nem hiába alakul ki az a közönséged, amelyik.
Fektess le velük alapszabályokat, amelyek segíthetnek neked is megtervezni bizonyos dolgokat. Ha változtatni szeretnél, akkor együtt tegyétek.
Tőle például többen, többfélét kérnek, de Scott ragaszkodik ahhoz, ami eddig volt: beszélgetések, érdekes karakterekkel.
Tudjuk mi kell a műsorunknak, és a közönségünknek!
Nagyon kíváncsi vagy, hogy mit gondolsz ezekről? Mennyire élhető tippek ezek ma Magyarországon, a hazai piacon?
Lehet-e ilyenné formálni a saját podcastedet, vagy el tudod-e képzelni ezek az "elvek" alapján a saját műsorodat?
Írd meg nekünk a blogunk új email címére, vagy a Magyar Podcasterek csoportba!
Örülünk, hogy együtt teszünk a jó, színes hazai podcast-kultúráért.
BLOGGEREK, HELLÓ!
Ha pedig a blogolás érdekel, akkor várunk a csoportunkban, ahol nem egymás cikkeit, de főleg nem a saját cikkeinket hype-oljuk, hanem érdemi beszélgetéseket folytatunk és megosztjuk legjobb tapasztalatainkat egymással
LÉPJ BE A BLOGGER MŰHELYBE!
Isten áldjon!
Ákos
Forrás: Adweek
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ez szólt miközben írtam:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.