Faliújság

Mikos Ákos blogja

3 hiba, amit NE kövess el a podcasted elindítása előtt

Lépések, amelyeket túldimenzionálunk a műsorunk elindulása előtt. Ne ess ezekbe a hibákba és felesleges későbbi agyalásokat és vesződségeket spórolsz meg magadnak.

3hibacover.png

Az elmúlt két bejegyzésben (EZ és EZ) azoknak szerettem volna segítséget nyújtani, akik a most tervezik a saját podcastjük elindítását. Nagy lépés ez, miközben felesleges túlmisztifikálni.
Ma arra teszek kísérletet, hogy három olyan hibát hessegessek el előled, amelyek nélkül 

SOKKAL PROFIBB ÉRZÉS LESZ ELINDULNI!

Kívülről és belülről nézve is.

1. Logó és artwork

Amikor álmodoztál már a műsorodról biztos vagyok benne, hogy már legalább egyszer álmodoztál a saját logódról és arról hogyan fog kinézni az arculat, a covered (ez az a kép, amelyet mutat a Spotify, vagy az Apple, amikor keresgélnek az emberek, tulajdonképpen a borítója ez a műsorodnak). 

Kétségkívül fontos elemei a podcastednek, de nem az elején. Nem szabad ezzel kezdened, mert elveszi a lényegről a figyelmed.
Miről?

  • Kinek szóljon? 
  • Miről szóljon?
  • Hogyan szóljon?

Erről ugye bővebben is írtam az előző bejegyzéseim egyikében.

Logó és cover nélkül simán elindulhatsz, de szem előtt tarthatod, hogy olyan kreatív-gazdaságos ötlettel is elindulhatsz, mint a Biznisz Boyz Podcast, vagy A képregények titkos élete podcast.
Gyűjtöttem még néhányat a szerintem mininál, de ugyanakkor ütős megoldásokból. Később aztán jöhetnek még az agyalások az ütős artworkökhöz. 

TIPP:
Nagy szeretettel ajánlom a canva.com oldalát, ahol 5 perc alatt tudsz artworköt összerakni. A sablonok miatt bármely grafikus eret harap ugyan magán, de egy podcast pont elindul általa.

2. Nincs terved!

Ha tehetném EFOP-2.3.455.2 pályázaton nyert pénzzel veretném arannyal futatott domborműbe ezt a szabályt:

NE INDULJ EL, AMÍG NINCS TERVED!

És ez a terv kettős:

  1. stratégia
  2. kontent 

A különbség a kettő között, hogy a stratégia egy átfogóbb szisztéma, amely a lépéseid, a vágyott közönséged és az életed összefüggésében határozhatja meg a műsorodat. A kontent terved pedig erre fog rímelni. Az egyik sem létezik a másik nélkül és ha most spórolod ki, akkor később szaladhatsz utána. 

Láss előre legalább fél, de még jobb, ha egy teljes évet. Tudd, hogy milyen lépések követik majd egymást az elindulásig, ténylegesen kiknek fog szólni a műsor, velük hol fogod tartani a kapcsolatot, milyen témákkal készülsz és kik lesznek a vendégeid, ha lesznek egyáltalán. Na meg persze milyen gyakran jelentkezel majd részekkel?

Ha ezt nem teszed tisztába, akkor a következetességed, de leginkább a lelkesedésed bánja. A közönséged pedig nehezebben fog kapcsolódni hozzád,

MAGYAR PODCASTEREK CSOPORT

podcast_muhely_cover.jpg

Ha valaha gondolkoztál már egy saját műsor elindulásán, akkor ajánlom ezt a csoportot, mert itt sok kolléga tesz fel és válaszol meg kérdést, mindamellett, hogy én is folytatom a posztolást a podcastekről, és a műsorok készítéséről.

IDE KATTINTVA TUDSZ BELÉPNI!

3. Nem készítesz előre néhány részt!

Az első nagy lendület és lelkesedés sokszor kihozza belőlünk azt, hogy - jobb esetben - előre látunk három lehetséges műsort és máris rakjuk ki a kész első részünket. Nem róható fel, én is jártam már így! :)

Ez több szempontból sem a legszerencsésebb, de ekézés helyett nézzük, hogy milyen előnyöket tartogat, ha úgy indulsz, hogy 3-4 epizód a "dobozban" van, vagy akár egyből élesedik is:
(Ha így lesz, azért jó, ha még kb. két rész ott vár csőre töltve.)

  • Sokkal nyugodtabb leszel.
    Így nekiindulni nagy biztonsági faktor neked is, mert tudod, hogy képes vagy rá. Képes vagy egy hallgatható, de formálódó műsort pátyolgatni, építgetni. Négy rész már nem próbálkozás, hanem erős indulás.
  • A hallgatóid is könnyebben "rád kattannak"
    Gondolj bele milyen érzés rákattintani egy műsor coverjére és szembesülni azzal, hogy egy epizód árválkodik ott, vagy rögtön négy résszel találkozni? 
    Mit üzen ez Neked?
    Nekem a profizmust, a komolyságot, a kitartást. 
  • Könnyebb elérni a "függés"-t!
    A jó értelemben vett sorozatok iránti függést. Ha az első 3-4 epizódod igen erős, - és még jól is vezeti át egyik a másikat - akkor az irántad érdeklődő ember könnyebben kezd bele a darálásba, hogy végül szembesüljön az érzéssel: "ez elfogyott! Mikor jön a következő adag?"
  • Komolyabban vesz a rendszer.
    Több rész esetében a különböző algoritmusok is jobban rangsorolnak. Szénégető Richárd, a Ric$Cast alkotója például aról számolt be, hogy amikor ő kezdte, csak Soundcloudon volt jelen (később Youtube-ra is töltögetett részeket). Tizenpár rész után váltott Anchorra és innentől kezdett feljebb sorolódni a podcastje Spotify-on is. Azaz rögtön tizenpár résszel nyitott a rendszerben. Két-három új adás után már TOP100, és az utolsó 8-10 adással sokszor TOP50-ben volt. Pedig a hallgatottsági adatai több esetben alacsonyabbak voltak, mint a vele párhuzamosan fejlődő egyik baráti műsornak, akik csak részenknt töltögették fel a podcastjüket. (Itt egyébként erősen kérdés, hogy mi a cél: a tábor építés, vagy a hallgatottásági adatok növelése? Mindkettő jó stratégia, de stratégia. Lásd fentebb!) 

    Ha ebbe a matek fakultációs diskurzusba nem is megyünk bele maradjunk a SEO-nál, azaz a keresőoptimalizálási rendszereknél. Ha jól kitöltöd a leírás részét és még a címet is jól adtad meg (erről bővebben írok a Magyar Podcasterek csoportban) akkor a keresések során is könnyebben találnak rád a témád iránt érdeklődők.

student-podcast.jpg

Forrás: University of Nevada, Reno

Mindezek persze csak baráti tanácsok, de jelentős órákat és fel-alá járkálással töltött agyalós félórákat spórolhatnak meg neked.
Elindulni bárhogy lehet, mert a lényeg, hogy elindulj és jöjj rá, hogy ez az egész neked való-e?
Ha pedig Te már élvezed, akkor nagy baj nem lehet, csak egy kis energia kell még a jobbá tehesd.

Ha van még kérdésed, vagy megírnád az ötleted keress meg bátran! :)

Kollegiális üdvözlettel:

Mikos Ákos

koszi_hogy_elolvastad3.png

A bejegyzés trackback címe:

https://akosmikos.blog.hu/api/trackback/id/tr415640046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása